Seseorang bertanya:
Adakah wanita yang kematian suami perlu mengurung diri di rumahnya (tidak keluar) selama empat bulan dan sepuluh hari, atau mengurung diri sehingga wanita itu melahirkan
?
Al Mahdi menjawab:
Dengan nama Allah Ar Rahman Ar Rahim
Siapa pula yang menetapkan bahawa wanita yang kematian suami perlu berkurung di rumahnya selama empat bulan sepuluh hari, atau berkurung sehingga wanita itu melahirkan! Siapa yang mengatakan terhadap Allah secara tidak benar, siapakah yang dapat menyelamatkannya dari azab seksaan Allah
?
Sesungguhnya yang Allah maksudkan adalah keluar yang terakhir, yaitu kepergian untuk kali yang terakhir (tidak kembali lagi) dari rumah suaminya, tiada daya dan upaya melainkan dengan pertolongan Allah, kezaliman seperti apakah ini? Adakah dengan mengurung wanita itu di antara empat dinding dapat membantunya untuk meredakan dan menghilangkan kesedihannya
?
Malahan dapat menyebabkannya mengalami kondisi kejiwaan, bertakwalah kalian kepada Allah wahai yang mengatakan terhadap Allah pada perkara yang tidak kalian ketahui, padahal yang dimaksudkan adalah kepergian yang terakhir kali, bahkan wanita itu dibenarkan untuk pergi ke rumah keluarganya dan kembali lagi ke rumah suaminya sampailah habis tempoh yang ditetapkan
Sekiranya telah pasti wanita itu hamil, maka begitu juga 'iddahnya berterusan hingga dia melahirkan di antara keluarganya, keluarga suaminya dan saudara-saudaranya dari mahramnya, siapa pula yang melarang wanita itu untuk keluar dari rumah suaminya; bahkan wanita itu bebas meskipun seandainya dia mahu keluar untuk yang terakhir sebaik sahaja setelah kematian suaminya, akan tetapi kelak wasiat segera yang singkat akan gugur dari wanita itu, kerana Allah telah memerintahkan suami wanita itu agar menuliskan wasiat segera yang singkat buatnya, untuk langsung diserahkan padanya setelah kematian suami
Sesungguhnya yang demikian itu adalah perbelanjaan untuk wanita itu, yang akan mencukupi keperluannya selama tempoh 'iddah empat bulan sepuluh hari, sampai tiba waktunya untuk pembahagian harta warisan, kerana bahawasanya adalah tidak benar untuk terus membahagikan harta pusaka sebaik sahaja kematian suaminya
Akan tetapi wanita itu memerlukan biaya bagi keperluannya untuk tempoh 'iddah hingga pembahagian harta peninggalan setelah tempoh beberapa bulan dari kematian, dan suaminya yang menanggung perbelanjaannya telah tiada, kerana itu Allah telah memerintahkan suami agar meninggalkan wasiat bertulis yang disaksikan buat isterinya, untuk menjamin biaya perbelanjaan isteri setelah kematiannya sampai habis tempoh 'iddah dan tiba waktu buat pembahagian harta warisan, namun Allah tidak melarang wanita itu keluar selama dalam tempoh itu
Pembenaran terhadap firman Allah Ta'ala:
Dan orang-orang yang akan meninggal dunia di antara kamu dan meninggalkan isteri, hendaklah berwasiat untuk isteri-isterinya, (yaitu) diberi nafkah hingga setahun lamanya dan tidak disuruh pindah (dari rumahnya). Akan tetapi jika mereka pindah (sendiri), maka tidak ada dosa bagimu (wali atau waris dari yang meninggal) membiarkan mereka berbuat yang ma'ruf terhadap diri mereka. Dan Allah Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana. (240)Kepada wanita-wanita yang diceraikan (hendaklah diberikan oleh suaminya) mut'ah menurut yang ma'ruf, sebagai suatu kewajiban bagi orang-orang yang bertakwa. (241) Demikianlah Allah menerangkan kepadamu ayat-ayat-Nya (hukum-hukum-Nya) supaya kamu memahaminya. (242)
Maha Benar Allah
[Al Baqarah]
Salam ke atas para rasul dan segala puji bagi Allah Tuhan Semesta Alam..
Khalifah Allah Al Imam Al Mahdi Nasser Mohammed Al Yamani
اقتباس المشاركة 159087 من موضوع موسوعة مختصر الجواب لمن عنده علم الكتاب ( جزء 3 )
وسأل سائلٌ فقال: هل على المرأة التي توفى زوجها حبسٌ في بيتها لمدة أربعة أشهر وعشراً، أو حبسٌ حتى تضع حملها؟
وأجاب الذي عنده علم الكتاب فقال:
بسم الله الرحمن الرحيم
من ذا الذي حكم على المرأة التي توفي زوجها بالحبس في بيتها لمدة أربعة أشهر وعشراً أو الحبس حتى تضع حملها! فمن ذا الذي يقول على الله غير الحقّ فمن يُجِره من عذاب الله؟ وإنما يقصد الله الخروج النهائي وهو التعزيل النهائي عن بيت زوجها، لا قوة إلا بالله فأي ظلم هذا؟ فهل حبسها بين أربعة حيطان يساعدها على ذهاب حُزنها؟ بل قد يُسبب لها حالة نفسية فاتقوا الله يا من تقولون على الله ما لا تعلمون، بل يقصد بالخروج النهائي، ولكنها تذهب لبيت أهلها وترجع لبيت زوجها حتى انقضاء الأجل المعلوم، فإن تبيّن حملها فكذلك تستمر عدتها حتى تضع حملها بين بيت أهلها وزوجها وذويها من محارمها، فمن حرّم عليها الخروج من بيت زوجها؛ بل هي حرة حتى ولو شاءت الخروج النهائي من بعد موت زوجها، ولكنها سوف تسقط عنها الوصية العاجلة كون الله أمر زوجها أن يكتب لها وصية عاجلة تُسلم لها بعد موته مباشرة، وإنما تلك مصارف لها تكفها لمدة أربعة أشهرٍ وعشراً حتى يأتي تقسيم التركة لكونه ليس من الصحيح تقسيم التركة من بعد موت زوجها مباشرةً ولكنها بحاجة للمصاريف لمدة العدة حتى تقسيم التركة بعد عدة أشهر من الموت ولا وجود لزوجها الذي كان متكفلاً بمصاريفها، ولذلك أمر الله زوجها أن يترك لها وصيةً مكتوبةً مشهودةً ليضمن لها مصاريفها من بعد موته حتى انقضاء العدة ومجيء قدر تقسيم التركة، ولكن الله لم ينهَها من الخروج. تصديقاً لقول الله تعالى: {وَالَّذِينَ يُتَوَفَّوْنَ مِنْكُمْ وَيَذَرُونَ أَزْوَاجًا وَصِيَّةً لِأَزْوَاجِهِمْ مَتَاعًا إِلَى الْحَوْلِ غَيْرَ إِخْرَاجٍ فَإِنْ خَرَجْنَ فَلَا جُنَاحَ عَلَيْكُمْ فِي مَا فَعَلْنَ فِي أَنْفُسِهِنَّ مِنْ مَعْرُوفٍ وَاللَّهُ عَزِيزٌ حَكِيمٌ (240) وَلِلْمُطَلَّقَاتِ مَتَاعٌ بِالْمَعْرُوفِ حَقًّا عَلَى الْمُتَّقِينَ (241) كَذَلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمْ آَيَاتِهِ لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ (242)} صدق الله العظيم [البقرة].
وسلامٌ على المُرسلين، والحمدُ لله رب العالمين..
خليفة الله الإمام المهديّ ناصر محمد اليماني.
https://albushra-islamia.net./showthread.php?p=6131
اقتباس المشاركة 313182 من موضوع Ensiklopedia Soal Jawab Ringkas - Juz 3
اضغط هنا لقراءة البيان المقتبس..